نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





خيلي ها بر اين باورند که تمرين و ورزش در هواي سرد زمستان زيان آور است و اصولا در هواي سر به جاي ورزش کردن در خانه و يا محل کار مي مانند اما ورزشکاران با تجربه و آنها که با علم ورزش آشنايي دارند خوب مي دانند به تنها تمرين ورزشي در زمستان مفيد و سازنده است بلکه بدن را براي تمرين هاي بهاري و مسابقه هاي سنگين مقاوم و آماده مي کند. تمرين زمستاني مبناي قوي شدن بدن و بالا رفتن استقامت عمومي است.

تمرين در هواي بسيار سرد

براي اين که بتوانيد در هواي سرد تمرين کنيد بايد به اين شيوه تمرين عادت کنيد کسي که آمادگي ندارد و ناگهان شروع به تمرين در هواي سرد زمستان مي کند ممکن است با مخاطراتي روبه رو شود بنابراين سعي کنيد خود را به اين عادت دهيد در اين صورت حتي در دماي زير 20 درجه سانتي گراد نيز براحتي تمرين خواهيد کرد. اگر تاثير مثبت هواي سرد را دريابيد و چگونگي مقابله با آن را بدانيد تمرين در سرما مي تواند تجربه اي بي خر مطبوع و نيرو بخش باشد در اينجا چند قاعده اساسي تمريني در هواي سرد را ذکر مي کنيم.

لباس هاي مناسب تا بدنتان گرماي خود را حفظ کند توجه ويژه اي به حفاظت انگشتان گوشها پنجه هاي پا و بيني داشته باشد. غذايي مقوي بخوريد اين غذاها به شما انرژي مي دهد تا در هواي سرد خود را گرم نگاه داريد. براي خو گرفتن با سرما در سرما تمرين کنيد، علايم هشدار دهنده کاهش درجه حرارت داخل بدن را بشناسيد اين علايم عبارتند از: گنگي گفتار،  ناهماهنگي دستها، ناتواني در راه رفتن و آشفتگي فکري.

علايم سرمازدگي در شرف وقوع سوزش پوست سرخي بيني و ناهماهنگي دست و پا را بشناسيد. بدن ما چگونه خود را در برابر سرما حفظ مي کند؟ گيپ مرکين پزشک ورزشي که سالها دويدن را تجربه کرده است مي گويد چند سال پيش ديوناتين دونده استقامتي و من در يک مسابقه 30 کيلومتري صحرانوردي زير برف و بوران رقابت مي کرديم. سوز برودت هوا را به زير صفر رسانيده بود هنگامي که مشغول دويدن بوديم احساس راحتي مي کرديم و سرما آزارمان نمي داد بدن ما 15 تا 20 برابر بدن آنهايي که در داخل خودروها بودند گرما توليد مي کرد و حتي آنان که هر 1 کليومتر را در 8 دقيقه به آرامي مي دوند بدنشان 10 برابر بدن افرادي که حرکت نمي کنند گرما توليد مي کند به اين دليل فوتباليست ها در ميدان احساس سرما نمي کنند اما تماشاچيان در سکوها بشدت مي لرزند. به هر حال با پريدن به بالا و پايين نمي توانيد تا اندازه هاي خود را در برابر سرما محافظت کنيد.

چه بپوشيم

استفاده از لباس زمستاني مناسب يک ضرورت است نه تنها در هواي سرد بايد لباس مناسب بپوشيد بلکه خود را در برابر باد نيز محافظت کنيد زيرا باعث افزايش اين خطر و ناراحتي مي شود که در معرض سرما قرار گيريد. تاثير روزي که برودت هوا يک درجه سانتي گراد و سرعت باد 60 کيلومتر در ساعت باشد برابر روزي است که برودت هوا 17 درجه سانتي گراد زير صفر است اگر ترکيب هواي سرد و باد شديد باشد بدني که به خوبي پوشانده نشده است در يک دقيقه يخ مي زند و آسيب جبران ناپذيري خواهيد ديد.   

نوع پوشاک زمستاني

مقدار و نوع لباسي که مي پوشيم به ورزش شما و هوا بستگي دارد هنگام شرکت در رقابتهاي ورزشي بدنتان به طور پيوسته آنقدر گرما توليد مي کند به مقدار زيادي عرق مي کنيد هنگامي که تمرين يا مسابقه به پايان مي رسد تمام بدن شما پوشيده از عرق است و بازده گرمايتان کاهش مي يابد در نتيجه احساس سرما مي کنيد اين حالت معمولا در اسکس بازان سرعت که هنگام اسکي در سرازيري گرماي زيادي به وسيله بدن توليد مي کنند اتفاق مي افتد آنها دقتي در پيست منتظر دستگاه بالا برنده براي بازگشت به فراز پيست هستند سرما را احساس مي کنند. در نتيجه به دو نوع لباس نيازمندند لباس هاي سبک براي زمان اسکي در سراشيبي و لباس مناسب و عايق دار براي گرم کردن بدنشان در زمان توفق پاي پيست به اين دليل همه شرکت کنندگان در ورزشهاي توقف و حرکت بايد لباس خود را لايه بندي کنند.

پوشاک نخي

از آنجا که مواد گوناگون خواص عايقي مختلفي دارند. برخي از آنها بايد روي پيراهن زيرپوش شوند و برخي ديگر را بهتر است به عنوان پوشش بيروني مصرف کنيد، به عنوان مثال چون پيراهن نخي عرق را به سرعت جذب مي کند بايد در مجاورت بدن باشد اين نوع پيراهن با گرفت آب از پوست شما مانع تبخير مي شود و آن را از خنک شدن سريع دور نگاه مي دارد به همين دليل پيراهن نخي تن پوش عالي به حساب مي آيد اين را نيز بايد افزود که جنس نخي بدترين ماده ممکن براي پوشش خارجي بدن است. چون اين نوع پيراهن به سهولت آب را جذب مي کند و هنگامي که در اثر باران يا برف خيس شود همه خواص عايقي خود را از دست مي دهد به اين ترتيب لباسي آبي رنگ که از جنس نخ است اگر خيس شود گرماي بدن شما را مي گيرد و باعث مي شود سردتان شود اين درباره ژاکت هاي نخي نيز صادق است اين لباس ها گرماي بدن را مي گيرد

پوشاک پشمي

پشم بهترين ماده براي لايه بيروني لباس است که حتي اگر خيس باشد گرماي بدن را خارج نمي کند. اين ماده از داخل خشک مي شود به اين ترتيب قسمت دروني خشک و ژاکت پشمي خواص عايقي خود را همچنان حفظ مي کند. البته شما نبايد لباس پشمي را در مجاورت بدن و به عنوان پوشش زير به کار بريد زيرا عرق را از سطح پوست دور نمي کند برخي ترجيح مي دهند پوشش زد باد به تن کنند اما اغلب ورزشکاران اين نوع لباس را به کار نمي برند زيرا باعث بسته شدن راه هوا مي شود و به عرق کردن مي افزايد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, ] [ 15:54 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 74
بازدید کل : 72708
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2